Vi värdesätter din integritet

Vi använder cookies för att förbättra din surfupplevelse, visa personligt anpassade annonser eller innehåll och analysera vår trafik. Genom att klicka på "Acceptera alla" samtycker du till vår användning av cookies.Läs mer om de cookies vi använder.

Vi värdesätter din integritet

Vi använder cookies för att förbättra din surfupplevelse, visa personligt anpassade annonser eller innehåll och analysera vår trafik. Genom att klicka på "Acceptera alla" samtycker du till vår användning av cookies.Läs mer om de cookies vi använder.

Dina cookieinställningar har sparats.
Max Virta ville motbevisa tron om att elbilen endast är en bil för stadsbruk. Foto: Max Virta

Med elbil genom Europa

Max Virta åkte iväg för att bila med familjen – i elbil.

Max Virta bilade från Helsingfors till Venedig i Italien och menar att det här bevisar att det går att köra långt även med elbil.

– Det gick hur bra som helst. Man måste ju motbevisa det som talas om elbilar, att man inte kan åka långa sträckor, skrattar Virta.

Under sex kördagar körde familjen ca 5000 km och behövde för det ca 20 laddningar.

Tre dagar ner till Italien och tre upp tillbaka. Som rutt valde han Baltikum, Polen, Tjeckien och Österrike. Valet av rutt visade sig vara lyckat: landskapen var fina, bergen hade snö på topparna och vyn från fönstret var underhållande enligt Max Virta som reste med sin nioåriga son.

Tillräckligt med laddningsstationer

Då familjen startade från Helsingfors tog de färjan över till Tallinn och körde raka vägen ner till Riga. Där laddades bilen första gången sedan starten hemifrån. Batteriet var inte nära på slut, men det kändes lämpligt att ladda i det skedet.

Med elbil behöver man vara noga med att inte bli utan laddningsmöjlighet och riskera att batteriet tar slut. Men Virta tycker inte att man behöver vara orolig för det då det finns gott om laddningsmöjligheter.

Han använde sig främst av Teslas egna laddningsstationer. De syns bekvämt på en karta och i många länder är det gratis att ladda. Annars kan man planera sin resa och kartlägga laddningsstationerna med hjälp av exempelvis Better route planner.

– Alla laddningar var enkla. Man hinner just gå på toa och köpa dricka, sen är man redan färdig, berättar Virta.

En elbil tycker om flera mindre laddningar istället för att ladda batteriet till 100 %. Enligt Virta räcker det med 15-20 minuter per gång. Totalt blev det ca 10 st laddningar mellan Finland och Italien.

Många hotell erbjuder laddningsmöjlighet och det går ofta att begränsa hotellsök med det alternativet.

– Allmänt finns det mycket laddningsstationer genom hela Europa. Det funkar bra att köra elbil, också långa sträckor, säger Virta.

Kartor kan ibland visa privata stationer som hör exempelvis till hotell och då är det viktigt att kolla noga.

Elbilen kan ofta laddas på hotell. Foto: Max Virta

Det fanns knappt någon trafik i mellersta Europa då det var före den allmänna semestersäsongen.

– Inga andra elbilar syntes! Det var överraskande, berättar Virta.

Intressant nog var elen märkbart dyrare i Italien än i de övriga länderna. Priset låg på 1,29 per kw, berättar Virta och tycker att bensinen kändes billig i jämförelse till det priset.

Virta kör en Tesla modell Y. Batteriets räckvidd är ca 530 km och medelförbrukningen under resan på 4920 km låg på 139 Wh/km. Akkuns kapacitet är 75 kWh.

– Det känns skönt att komma bort från bensin. Det är som att göra en lite tjänst för miljön att skaffa elbil istället för bensin.

– Vi kommer säkert att göra en likadan resa nästa år. Nu vet man hur långt man orkar, både en själv och bilen, konstaterar Max Virta.

Text: Tuuli Solhagen

Taggar