Vi värdesätter din integritet

Vi använder cookies för att förbättra din surfupplevelse, visa personligt anpassade annonser eller innehåll och analysera vår trafik. Genom att klicka på "Acceptera alla" samtycker du till vår användning av cookies.Läs mer om de cookies vi använder.

Vi värdesätter din integritet

Vi använder cookies för att förbättra din surfupplevelse, visa personligt anpassade annonser eller innehåll och analysera vår trafik. Genom att klicka på "Acceptera alla" samtycker du till vår användning av cookies.Läs mer om de cookies vi använder.

Dina cookieinställningar har sparats.

Ögon under utan – gör din egen vattenkikare

När vi som jobbar på naturskola undersöker botten i ett vattendrag har vi ofta med oss stora vattenkikare. De går att köpa från butiker som erbjuder pedagogiskt material. Det går dock lika bra att tillverka en egen vattenkikare av restmaterial.

Du behöver:

  • en stor konservburk
  • en konservöppnare
  • tjockt plast
  • en sax
  • isoleringstejp

De stora konservburkarna finns kanske inte hemma, men fråga en lunchrestaurang nära dig ifall de kan spara en till dig. Många bra utomhuspedagogiska material kommer från restauranger och byggföretags rester!

Här berättar och visar Catherine och Emelie från projektet Freshabit LIFE IP hur du gör en vattenkikare och använder den:

Med vattenkikaren kan du se botten trots att vattenytan är krusig. Vattenkikaren hjälper dig att se vattenväxter och att upptäcka djur som rör sig på bottnen. När biologer undersöker bottnarna använder de sig ofta av vadarbyxor. Är det varmt kan du gå barfota. I kallare väder är det klokast att hålla sig vid strandkanten – det blir riktigt jobbigt om du trillar i. Man går också gärna med släpande steg, så att material och djur skuffas framåt, för att undvika att trampa sönder snäckor, musslor och romsträngar.

Kom ihåg att tänka på säkerheten när ni vadar. Vid naturskolorna är vi noggranna med att endast ett fåtal elever vadar samtidigt, och på ett begränsat område. I strömmande och i kallt vatten är det också viktigt att tydliggöra hur djupt eleverna får gå. Förbered er genom att kontrollera platsen ni skall vara på i förväg. Börja alltid med en säkerhetsgenomgång med eleverna och visa de platser som kan vara farliga, t.ex. hala stenar, plötsliga bråddjup eller strandkanter som inte bär. Lär eleverna rädda varandra genom att använda håvskaftet som mellanhand. Det kan också vara bra att avgränsa området på vilket eleverna rör sig och hur långt ut de får gå. Om ni använder vadarbyxor är det viktigt att berätta hur man använder dem, att man inte springer eller sätter sig ned på huk så att vatten kan komma in i dem, då blir de väldigt tunga. Hasande utforskande steg framåt!

Lycka till med dina undersökningar!

Om du använder filmen och bygger vattenkikare med din klass är vi på naturskolorna väldigt nyfikna på era resultat. Dela gärna i sociala medier och tagga #freshabit och @naturskolauttern @kvarkensnaturskola @alands.naturskola eller @abolandsnaturskola så får vi också kika på era bottnar!

Här hittar du andra filmer om hur du tillverkar egen redskap

Taggar