Vi värdesätter din integritet

Vi använder cookies för att förbättra din surfupplevelse, visa personligt anpassade annonser eller innehåll och analysera vår trafik. Genom att klicka på "Acceptera alla" samtycker du till vår användning av cookies.Läs mer om de cookies vi använder.

Vi värdesätter din integritet

Vi använder cookies för att förbättra din surfupplevelse, visa personligt anpassade annonser eller innehåll och analysera vår trafik. Genom att klicka på "Acceptera alla" samtycker du till vår användning av cookies.Läs mer om de cookies vi använder.

Dina cookieinställningar har sparats.

Vattenkryp – se vilka smådjur vi hittat i sötvatten

I vår filmserie om sötvattensundersökningar har vi visat hur man enkelt kan tillverka olika redskap för att undersöka vattendrag och fånga in de djur som lever i dem.

Du hittar dem alla på Natur och Miljös YouTube-kanal, i spellistan Ute på naturskolvis.

Alla våra naturskolor – och de flesta andra naturskolor – erbjuder någon typ av temadagar kring vatten, där vi använder den här typen av utrustning. Om du är på väg ut för att undersöka vatten med din klass vill vi gärna att ni tittar på det här filmklippet innan och/eller efter naturskoldagen.

Utomhuspedagogiken är fantastisk för att ge fantastiska och lärorika upplevelser, men om du vill att eleverna kommer ihåg sina upplevelser länge efteråt, lär sig artnamn eller får en förståelse för ekologiska samband är det oerhört viktigt att förankra upplevelserna, sammanfatta och reflektera kring vad ni sett.

I det nedanstående filmklippet visar Catherine och Emelie från projektet Freshabit LIFE IP några vanliga djur i sötvattendrag. Catherine har kategoriserat djuren enligt deras vetenskapliga indelning för att göra det lättare att jämföra dem. Det är självklart inte ett måste, men något ni kan lyfta om ni diskuterar filmen i klassen, för att ge en förståelse för arternas systematik. Med hjälp av filmen får ni veta mer om hur man identifierar djur, samt varför djuren ser ut som de gör. Intressant, eller hur?

Efter att ni sett klippet, och själva varit ute och undersökt ett vattendrag, kan du gärna ställa några av följande frågor till eleverna:

  • Vilka djur hade de hittat?
  • Vilka grupper hade de samlat djuren i?
  • Vilka djur hittade ni själva när ni undersökte vattendragen?
  • Vad kan ni berätta om hur olika djur andas under vatten?
  • Hur känner du skillnad på snigel, snäcka och mussla?
  • Hur gammal kan en flodpärlmussla bli (enligt vad vi vet i dag)?
  • Vad bygger nattsländelarverna sina skal av?
  • Välj ett djur ni vill arbeta vidare med. Rita av djuret och markera några intressanta kännetecken!

Fanns det djur ni hittade, som inte dök upp i filmen? Det går att slå upp djur i böcker, att posta en fråga i något forum på sociala medier (t.ex. grupperna Vilken insekt eller Blötdjurens liv) eller att med hjälp av Google Foto göra en bildsökning på nätet. Ni kan också kontakta en naturskollärare och ta reda på mer om djuret ifall ni har ett fotografi!

Tagga gärna bilder av de djur ni hittar med #freshabit och @naturskolanuttern @kvarkensnaturskola @alands.naturskola eller @abolandsnaturskola. Vi är inte alla experter på sötvatten, men har flera sådana i våra nätverk – och vi blir alltid glada över att få chansen att lära oss mer om den fantastiska värld som finns under ytan!

Här hittar du andra filmer om hur du tillverkar egen redskap

Taggar