Vi värdesätter din integritet

Vi använder cookies för att förbättra din surfupplevelse, visa personligt anpassade annonser eller innehåll och analysera vår trafik. Genom att klicka på "Acceptera alla" samtycker du till vår användning av cookies.Läs mer om de cookies vi använder.

Vi värdesätter din integritet

Vi använder cookies för att förbättra din surfupplevelse, visa personligt anpassade annonser eller innehåll och analysera vår trafik. Genom att klicka på "Acceptera alla" samtycker du till vår användning av cookies.Läs mer om de cookies vi använder.

Dina cookieinställningar har sparats.

Ett läsår med naturskolan för åk 3-4

NYTT UPPLÄGG!
Naturskolan Uttern, Ålands naturskola och Kvarkens naturskola

Ett läsår med naturskolan innefattar fyra naturskoldagar. Naturskoldagarna är planerade så att de stöder skolarbetet och följer läroplanernas mål på flera punkter, samtidigt som vi har nöjet att få följa årstidernas växlingar ute i naturen. Både gruppens deltagare och pedagoger blir bekanta med naturen som lärmiljö samtidigt som vi förankrar ekologiska begrepp i verkligheten. Gruppen får positiva gemensamma upplevelser som ni kan bygga vidare på i fortsatt undervisning. Utöver naturskoldagarna får pedagogerna idéer och material till för- och efterarbete med sin grupp.

Alla fyra naturskoldagar kan ordnas i skolans närmiljö. Alternativt kan en eller flera av dagarna vara en utflykt med buss eller cykel till en utemiljö längre bort. För en trygg och ändamålsenlig undervisning tar vi emot grupper om max 25 elever per naturskollärare.

Inför läsåret 2021-2022 har vi omarbetat vårt läsårsupplägg för åk 3-4 och bl.a. tagit fram nya temadagar. Nu kan du som lärare välja från en bredare palett de teman som passar bäst för just din klass.

Läsårets teman för årskurs 3-4 gäller naturskolan Uttern, Ålands naturskola och Kvarkens naturskola. Upplägget kan variera lite mellan naturskolorna men kan exempelvis se ut så här:

TILLFÄLLE 1 (höst)

Alt. 1: Ett myller av liv på land

  • Introduktion
  • Samarbete och sinnesövningar
  • Allemansrätten
  • Jag - en del av naturen
  • Småkryp och träd

Alt. 2: Ett myller av liv under ytan

  • Introduktion
  • Samarbete och sinnesövningar
  • Allemansrätten
  • Jag - en del av naturen
  • Värdefulla vattendrag
  • Fiskar och vattenundersökningar

TILLFÄLLE 2 (senhöst)

Alt. 1: Finlands Nationalarter

  • Naturhistoria
  • Naturens symboliska betydelse
  • Artkunskap - vilka är nationalarterna?

Alt. 2: Stannfåglar

  • Artkännedom
  • Överlevnadsstrategier på vintern
  • Tillverkning av fågelmatare

TILLFÄLLE 3 (vinter)

Alt. 1: Vinterns viktiga vila

  • Organismers anpassning till olika livsmiljöer
  • Viterfenomen och överlevnadsstrategier på vintern
  • Vinteraktiva djur

Alt. 2: Finlands Nationalarter

  • Naturhistoria
  • Naturens symboliska betydelse
  • Artkunskap - vilka är nationalarterna?

TILLFÄLLE 4 (vår)

Alt. 1: Vårens vaknande värme

  • Värmens påverkan på naturen
  • Näringskedjor
  • Fjärilens livscykel
  • Groddjur och kräldjur

Alt. 2: Flyttfåglar

  • Fåglarnas vårsysslor
  • Artkännedom
  • Fåglar på gården/fåglar vid vattendrag

Alt. 3: Vattnets kretslopp

  • Vatten i olika former
  • Vattnets kretslopp
  • Vatten som livsmiljö - vad hittar vi under ytan?

Kontakta din lokala naturskola för information om pris och lediga datum!

Taggar