Vi värdesätter din integritet

Vi använder cookies för att förbättra din surfupplevelse, visa personligt anpassade annonser eller innehåll och analysera vår trafik. Genom att klicka på "Acceptera alla" samtycker du till vår användning av cookies.Läs mer om de cookies vi använder.

Vi värdesätter din integritet

Vi använder cookies för att förbättra din surfupplevelse, visa personligt anpassade annonser eller innehåll och analysera vår trafik. Genom att klicka på "Acceptera alla" samtycker du till vår användning av cookies.Läs mer om de cookies vi använder.

Dina cookieinställningar har sparats.
Foto: Lyke-nätverket

Mot en hållbar framtid

Kommunen har en viktig roll inom hållbar utbildning och småbarnspedagogik.

Natur och Miljö utmanar kandidater i kommunalvalet att understödja miljöpedagogiska målsättningar.

En stor del av kommunernas uppgifter består av utbildning, småbarnspedagogik och kulturtjänster – och efter den kommande vårdreformen utgör dessa en ännu större andel än tidigare. Bildningen är en av kommunens huvuduppgifter.

Finland har förbundit sig att genomföra hållbarhetsmålen i FN:s Agenda 2030. Enligt handlingsprogrammet har utbildningen en central roll i främjandet av hållbar utveckling. Enligt mål 4.7 måste utbildningen ge eleverna kunskapen och färdigheterna som behövs för att främja hållbar utveckling. Kommunerna spelar en nyckelroll i att uppnå målet.

Miljöpedagogik som tema i kommunalvalet 2021

Genom valkampanjen Mot en hållbar framtid vill vi att barn och unga i kommuner får fler möjligheter att vistas i naturen och lära känna sin näromgivning. Miljöpedagogik och hållbar utveckling ska säkerställas i den grundläggande utbildningen i kommunen.

Miljöpedagogernas valteser är:

  1. En liten gruppstorlek möjliggör utforskande lärande och säker användning av mångsidiga lärmiljöer såsom närnaturen.
  2. I en hållbar kommun har pedagoger möjlighet att ta del av natur- och miljöskolors verksamhet samt fortbildning under arbetstid.
  3. En hållbar kommun sporrar till att använda pedagogiska material och tjänster inom miljö och hållbar livsstil.
  4. En hållbar kommun möjliggör inlärning i närmiljön med stöd av miljöpedagogiska tjänster.
  5. En hållbar framtid byggs upp i pedagogiska planer och styrdokument.
  6. I en framtidsinriktad kommun ordnas utbildningen i en hållbar omgivning, där utrymmen, mat, inköp, städning och övriga tjänster beaktas.

Du som kandiderar till kommunfullmäktige kan understödja ovanstående mål med att lyfta upp temat i din kampanj.

Du som är invånare kan fråga din kandidat hur hen förhåller sig till målen.

En hållbar framtid byggs upp i pedagogiska planer och styrdokument.

Flera miljöpedagogiska organisationer bakom kampanjen

Finlands natur- och miljöskolförbund rf och andra miljöpedagogiska organisationer har gemensamt utarbetat dessa mål. Teserna hjälper kommunerna att följa principerna för hållbar utveckling och att målmedvetet jobba för målen i Agenda 2030.

Följ kampanjen och diskussioner kring de olika delmålen i Natur och Miljös och naturskolornas sociala medier på Facebook och Instagram.

Läs mer om kampanjen och valteserna på finska på luontokoulut.fi.

Taggar