Framtidsbyggarna – ett tema med framtidstro

Inspiration , Publicerat:

28 februari 2022 fick omvärlden ta del av den senaste klimatrapporten från IPCC (The intergovernmental panel on climate change). António Guterres, FN:s generalsekreterare, sade i sitt presstal att ”jag har sett många vetenskapliga rapporter under min tid, men ingenting som liknar den här”.

Innehållet i rapporten är obestridligt. Den pågående klimatförändringen riskerar att sätta planeten i obalans och orsaken är människornas ohållbara sätt att använda naturen. Och det sker nu, inte i någon avlägsen framtid. Det handlar minst lika mycket om att anpassa sig till en ny verklighet här och nu, som att minska klimatförändringen på sikt.

Dagens barn lever i en klimatkris och kommer att göra det på olika sätt under sin livsstid. Det innebär att de behöver verktyg för att kunna anpassa sig och hantera förändringar, inte bara på ett praktiskt plan utan också känslomässigt. Därför har naturskolorna vid Natur och Miljö, tillsammans med Borgå naturskola, skapat temat Framtidsbyggarna. Syftet med temat är att skapa framtidstro och en känsla av handlingskompetens genom att fokusera på olika färdigheter som de barn som växer upp idag behöver för att kunna hantera klimatförändringen.

Vi begränsade färdigheterna till fem stycken för att att kunna visualisera dem tydligt. Var och en av dem symboliserar ett finger i en hand. De förmågor vi valde att jobba med var: naturkännedom, samarbete, omtanke, kreativitet och kommunikation. Det finns naturligtvis många fler framtidsförmågor att välja mellan. De förmågor man väljer att jobba med kan med fördel varieras och bytas ut efter behov.

Handen i sig står för individuell och gemensam handlingskompetens. Fingarna utgör olika färdigheter som behövs för anpassning och påverkan. Illustratör: Sara Kåll-Fröjdö.

Handen har länge använts som symbol för handlingskompetens. Bland andra UN Environment och UN School använder sig av sloganen #anatomyofaction, men istället för färdigheter så symboliserar fingrarna livsstilsval. Den gemensamma nämnaren är att handen ska uppmuntra till både ett individuellt och gemensamt handlande och är motsatsen till foten som kopplas ihop med de negativa avtryck människan har på naturmiljön (jmf ekologiskt fotavtryck, kolavtryck).

Att uppleva att man som individ kan vara med och påverka är viktigt. Genom att fokusera på färdigheter vill vi hjälpa barn att se sig själva som aktiva aktörer. Att vara med och driva på omställningen till ett klimatanpassat samhälle kan och ska alla vara delaktiga i. Klimatfrågan berör alla.

Ida Berg, naturskollärare vid Kvarkens naturskola


Ta kontakt med din lokala naturskola om ni önskar boka temat Framtidsbyggarna

Taggar

Du kanske också är intresserad av...