Barns utevistelse i undantagstillstånd
Dela denna sida
Vad gäller för barns utevistelse och utelek i nuvarande undantagstillstånd? Naturskolornas mål är att fortsätta stöda småbarnspedagoger i tjänst, distansundervisande lärare och hemundervisande föräldrar i frågor som rör barn och natur på bästa sätt. Vi följer Utbildningsstyrelsens riktlinjer, och strävar efter att vara så flexibla som möjligt och svara på era behov.
Vi har samlat information om det vi vet gällande barns utevistelse i nuläget:
- Om du arbetar inom en småbarnspedagogisk enhet som har öppet, spendera gärna tid ute. Samma barn träffas ändå. Smittspridningen minskar utomhus, även om sjukdomar ändå kan överföras. Utevistelsen har som bekant många positiva effekter på hälsan, även för immunförsvaret.
- Om du är förälder: Låt dina barn vara ute. Var ute tillsammans med dem om det går. Undvik ändå så långt som möjligt lekparker och större grupper i synnerhet. Lekredskap som många barn håller i kan överföra smitta, äveno mdet är mer sannolikt att smittan kommer direkt från en annan människa. Virus tenderar överföras sämre i utemiljöer, men covid-19 fortsätter enligt aktuell information vara aktivt i flera dygn också på ytor. Följ alltså rekommendationerna kring att undvika folksamlingar, även om ni är utomhus.
- I båda fallen: Utevistelse i naturen är att föredra, om det är möjligt. I naturen rör sig barnen ofta längre ifrån varandra, och det är inte sannolikt att kotten de hittar eller pinnen de bygger med har hållits i av hundratals andra barn.
- I båda fallen: Undvik att sjuka barn kommer i kontakt med friska. Var ärlig med ditt barns hälsotillstånd och beakta det i ditt agerande. Följ läkares uppmaningar till god handhygien och hostteknik, också ute.
Forskning kring smittspridning i inne respektive ute är inte helt lätt att hitta tydliga vetenskapliga källor till som lekman. Vi på naturskolan är inte medicinutbildade. Vårt forskningsfält är miljöpedagogik. Komplettera alltså gärna våra källor.
Läkares råd för föräldrar hittar du i dessa artiklar:
Finska YLE. Saako lapsen viedä leikkipuistoon?...
Norska Aftonposten. Legenes råd...
Övriga referenser:
Mygind, L. m.fl. 2018. Forskningsoversigt over effekter af friluftsliv på mental, fysisk og social sundhed. Friluftsraadet.
Mårtensson, F. m.fl. 2011. Den nyttiga utevistelsen. Forskningsperspektiv på naturkontaktens betydelse för barns hälsa och miljöengagemang. Naturvårdsverket.
Puhakka, R. m.fl. 2019. Greening of Daycare Yards with Biodiverse Materials Affords Well-Being, Play and Environmental Relationships International Journal of Environmental Research and Public Health, 16(16), 2948.
Utbildningsstyrelsen. 2020. Undervisningsväsendet och coronaviruset.
Har du kommentarer, kompletteringar, invändningar eller frågor? Hör gärna av dig!
Taggar
Du kanske också är intresserad av...
-
Sommarlovets viktigaste bucket list
Inspiration , Publicerat: -
Svamp, eldar och natthimmel - Finska naturens dag
Inspiration , Publicerat:Läs mer om artikeln: Svamp, eldar och natthimmel - Finska naturens dag
-
Alla vi tillsammans - Klimatförändringen, begreppskort
Inspiration , Publicerat:Alla vi tillsammans - Klimatförändringen är ett läromedel med 30 begrepp som är relaterade till orsaker och effekter av miljöproblem med fokus på klimatkrisen.
Läs mer om artikeln: Alla vi tillsammans - Klimatförändringen, begreppskort
-
Lek och lär med snö
Inspiration , Publicerat:Snö gör vinterdagarna ljusare och skänker glädje i olika former av aktiviteter. Här ger vi tips på hur snön kan vara en del av undervisningen. Med hjälp av våra tips hoppas vi sprida ännu mera snöglädje!
-
Vår vanligaste fågel och nittionio andra
Inspiration , Publicerat:Talgoxe, domherre, kråka, skata, koltrast, sångsvan, gräsand, fiskmås, tamduva, större hackspett. Hastigt får du ihop till tio gamla bekanta längs promenadrutten och sedan är du på god väg.
Läs mer om artikeln: Vår vanligaste fågel och nittionio andra