Vi värdesätter din integritet

Vi använder cookies för att förbättra din surfupplevelse, visa personligt anpassade annonser eller innehåll och analysera vår trafik. Genom att klicka på "Acceptera alla" samtycker du till vår användning av cookies.Läs mer om de cookies vi använder.

Vi värdesätter din integritet

Vi använder cookies för att förbättra din surfupplevelse, visa personligt anpassade annonser eller innehåll och analysera vår trafik. Genom att klicka på "Acceptera alla" samtycker du till vår användning av cookies.Läs mer om de cookies vi använder.

Dina cookieinställningar har sparats.

Ett år som naturskollärare

Inspiration , Publicerat:

Åsa Hägg och Emma Sten jobbade som vikarierande naturskollärare år 2020. Emma var naturskollärare vid Naturskolan Uttern i Västra Nyland och Åsa jobbade vid Ålands naturskola. Här berättar de hur året gick och hur de upplevde naturskolläraryrket.

Vad var det bästa med att vara naturskollärare?

Barns spontana frågor, diskussioner som blir till när man är utomhus och utforskar naturen och alla glädjestunder tillsammans är absolut det bästa, anser Emma. Det ryms mycket lek och lärande inom en och samma naturskoldag, men alla dagar är olika. Åsa håller med om att det bästa är att få träffa så många nyfikna ivriga barn! Det är härligt då de är fulla av upptäckarglädje och att man kan undersöka och forska tillsammans, menar Åsa. Bra frågor har dom också, jag lär mig hela tiden nya saker på grund av det, tillägger hon. Både Emma och Åsa tycker att arbetet har varit väldigt lärorikt och varierande.

Vilka utmaningar stötte ni på under året 2020?

Det har varit ett märkligt år och våren blev speciellt konstig då skolorna stängde och vi inte kunde undervisa, beskriver Åsa. Vi fick försöka hitta andra metoder, som komplement till distansundervisningen på våren, berättar Emma. Men hösten har varit nästan som vanlig med uteundervisning trots coronan som lurar. På hösten var vädret Åsas största utmaning, det var så regnigt och blåsigt. Till slut möglade bilen för att all utrustning som transporterades där, varje dag var så våt!

Åsa Hägg under en naturskoldag. Foto: Joakim Svensson

Tycker ni att er relation till naturen förändrades med jobbet?

Ja, det tycker vi! Åsa berättar att hon har verkligen fått tillbaka sin lust och nyfikenhet på friluftsliv, på arter, på att göra upp eld och laga mat ute, sånt som hon alltid haft i sig men som legat lite och vilat. Också intresset att visa och guida andra i naturen har stärkts på ett bra sätt, beskriver hon. Men, fortsätter Åsa, min relation till skogen är fortfarande en kärleksrelation, som den var innan.

Emma upplever att arbetet har förstärkt hennes relation till naturen. Det har också fått henne att inse hur viktiga både små och stora handlingar är för miljön.

Hurdana förväntningar hade ni på jobbet? Har de infriats?

Emma förväntade sig ett lärorikt år inom det utomhuspedagogiska fältet, och upplever att denna önskan uppfylldes väl. Åsa tycker också att hennes förväntningar har infriats, att ha fått vara ute i friska luften mycket, träffat intresserade barn och fått klura på en massa olika naturfrågor. Utomhuspedagogik är verkligen så fantastiskt som vi tänkte, säger båda.

Vilka egenskaper tycker ni att en naturskollärare ska ha?

Både Emma och Åsa menar att det är ett väldigt självständigt yrke, man behöver vara självgående. Du får inte vara rädd för väder av olika slag, det gäller att kunna planera och leda en grupp. Man måste också kunna vara flexibel och spontan, allt går inte alltid som planerat. Om man är lite av en teaterapa så hjälper det också i arbetet. En baskunskap om naturen och arter är bra att ha, men mycket kan man också läsa in sig inför varje tema, men det hjälper såklart om man redan har det i bakfickan. Och det självklaraste, men ändå viktiga, är ju att man tycker om barn och pedagogik!

Vad skulle ni vilja lära er mer om, vad har ni märkt att ni borde bli bättre på, fortbilda er i?

Emma skulle vara intresserad av att lära sig mer om teknologi i utomhuspedagogik och Åsa är inne på att dramaturgi vore bra att få mer träning i både som ett verktyg med eleverna men också då man gör filmer.

Barnen tycker om då naturskolan kommer till dem!

Vad tycker barnen om att vara utomhus? Har ni fått några kommentarer eller reaktioner?

Ja visst har vi fått många kommentarer, säger både Emma och Åsa. Barnen tycker om då naturskolan kommer till dem! De allra flesta älskar att vara i naturen. De tycker att det är roligt med lekar och övningar. Ofta är ändå stunden då de får ta fram sin termos och smörgås det de pratar om mest, eller då de har haft en fristund och aldrig vill sluta leka eller bygga kojor. Åsa funderar på att föräldrarna borde vara med då och se hur lätt och ändå mysigt det är att bara vara utomhus och att få en vana att vara i skogen och hur fort de lär sig då de får uppleva med alla sinnen.

Har du ett minnesvärt citat från ett barn eller en elev?

“Det här var den bästa dagen på hela det här året!”

“Jag vill sova här ute i skogen”

“Neeej jag vill inte gå tillbaka till skolan”

Taggar

Du kanske också är intresserad av...