Näbbmusen Vips gjorde succé bland förskolebarnen i Nagu. Foto: Mikael Sjövall

Näbbmusen Vips stimulerar barnens känsla för naturen

Inspiration , Publicerat:

"Åbolands naturskola har ett så bra koncept. Berättandet står i fokus och barnen lär sig om naturen på ett roligt sätt med sagans hjälp."

- Det roligaste var att träffa näbbmusen Vips och att leka med de stora lingonen som vi kastade till varandra, säger en liten tjej frejdigt.

Vi besöker Kyrkbackens förskola i Nagu i Åbolands skärgård. En grupp vetgiriga barn lär sig hur naturen fungerar uppe på Klockarberget ett stenkast från förskolan. Entusiasmen och ivern att röra på sig ute i det fria är påtaglig.

Naturskolläraren Emilia Nordling vid Åbolands naturskola presenterar näbbmusen Vips för förskolebarnen i Nagu.
Naturskolläraren Emilia Nordling presenterar näbbmusen Vips för förskolebarnen i Nagu.

- Man får inte bryta kvistar eller kasta skräp i naturen, säger en grabb bestämt då diskussionen halkar in på saker som man inte ska göra i skogen.

I händelsernas centrum finns den lilla näbbmusen Vips i sin turkosa luva som också gästar Nagu i dag. Vips hemvist finns i den rikssvenske författaren Oskar Jonssons bilderböcker. Nu har Vips ställt upp som maskot och inspiratör i Åbolands skärgård.

Naturens under förtrollar.
Naturens under förtrollar.

- Vi vill främja barnens naturupplevelser. Om man vistas mycket i naturen blir man också mer motiverad att värna om miljön, säger Emilia Nordling, naturskollärare på Åbolands naturskola.

Fler sinnen i bruk

Inlärningen bygger på konsten att lära sig nya saker utomhus.

- Saker blir mer konkreta när man lär sig om naturen utomhus. Det är också lättare att komma ihåg saker när man har fått använda fler sinnen i undervisningen. Och när man rör på sig i skogen fungerar huvudet bättre, säger Nordling.

Åbolands naturskolas miljöpedogogik förlitar sig också på lek och stoj. Foto: Mikael Sjövall
Åbolands naturskolas miljöpedagogik förlitar sig också på lek och stoj.

Naturskoldagen i Nagu bygger på ett samarbetsavtal mellan Pargas stad och Åbolands naturskola. Alla förskolor i Pargas kan enligt avtalet beställa en serie naturskoldagar som bjuder på miljöpedagogik och utflykter i skolornas närmiljö.

- Det är viktigt med miljöpedagogik. Åbolands naturskola har ett så bra koncept. Berättandet står i fokus och barnen lär sig om naturen på ett roligt sätt med sagans hjälp, säger Maria Östman-Löfroth, förskollärare på Kyrkbackens skola i Nagu.

"Jag hittade rätt löv!"
"Jag hittade rätt löv!"

Tovade näbbmöss

Förskolebarnen i Nagu har förberett sig inför naturskoldagen bland annat genom att tova egna näbbmöss som pryder en av hyllorna i förskolan.

- Ett av förskolans tyngdpunktsområden är utomhuspedagogik, vilket passar jättebra med Åbolands naturskolas upplägg, säger Östman-Löfroth.

Åbolands naturskola har ett bra koncept, säger Maria Östman-Löfroth, förskollärare på Kyrkbackens skola i Nagu
Åbolands naturskola har ett bra koncept, säger Maria Östman-Löfroth, förskollärare på Kyrkbackens skola i Nagu.

Fokus på naturskoldagarna ligger på det lustfyllda med att upptäcka naturen och bry sig om den.

Hur hanterar ni barn och ungas oro för miljöns tillstånd?
- Vi talar bland annat om vikten av att det finns döda träd i naturen och om fågelarter som behöver dessa träd för att de ska överleva, säger Nordling.

Åbolands naturskola tar också upp tematiken i projektet ”Framtidsbyggarna” som är avsett för barn i klasserna 4–6 i grundskolan.

En stor del av undervisningen vid Kyrkbackens skola i Nagu bygger på utomhuspedagogik. Foto: Mikael Sjövall
En stor del av undervisningen vid Kyrkbackens skola i Nagu bygger på utomhuspedagogik.

- Inom det här projektet berättar vi också om klimatförändringen och försöker ge dem verktyg att agera själva på ett sådant sätt som gynnar klimatet. Det handlar om att hitta lösningar i vardagen och gjuta framtidstro, säger Nordling.

Saker blir mer konkreta när man lär sig mer om naturen utomhus. Foto: Mikael Sjövall
Saker blir mer konkreta när man lär sig om naturen utomhus.

Hur förmedlar du hopp till barnen i samband med miljökriser?
- Det gäller att ta fasta på olika sätt att lösa miljöproblem och ge exempel på sådant där människan har lyckats vända trenden. Vi berättar till exempel om arter som har varit utrotningshotade, men som sedan har repat sig. Havsörnen är ett bra exempel på en sådan art här i skärgården.

Förskolbarnen i Nagu förberedde sig inför naturskoldagen genom att tova egna näbbmöss. Foto: Mikael Sjövall
Förskolebarnen i Nagu förberedde sig inför naturskoldagen genom att tova egna näbbmöss.

Text och foto: Mikael Sjövall

Taggar

Du kanske också är intresserad av...