Vi värdesätter din integritet

Vi använder cookies för att förbättra din surfupplevelse, visa personligt anpassade annonser eller innehåll och analysera vår trafik. Genom att klicka på "Acceptera alla" samtycker du till vår användning av cookies.Läs mer om de cookies vi använder.

Vi värdesätter din integritet

Vi använder cookies för att förbättra din surfupplevelse, visa personligt anpassade annonser eller innehåll och analysera vår trafik. Genom att klicka på "Acceptera alla" samtycker du till vår användning av cookies.Läs mer om de cookies vi använder.

Dina cookieinställningar har sparats.

Ny satsning på utomhuspedagogik

Nyhet , Publicerat:

Den finlandssvenska utomhuspedagogiken får ett lyft i år.

Natur och Miljö har kört i gång ett nytt projekt som ska effektivera samarbetet mellan de svenskspråkiga utomhuspedagogerna i Finland.

- De som jobbar med utomhuspedagogik på svenska är geografiskt utspridda i olika delar av landet. Därför behövs en bättre samordning och koordinering av verksamheten. Vi ska bland annat ordna fortbildning och nätverksträffar i vår, säger nätverkskoordinator Emelie Winquist på Natur och Miljö.

Verksamheten riktar sig främst till de pedagoger som jobbar inom tredje sektorn och som i sin tur samarbetar med daghem och grundskolor. Projektet finansieras av Svenska kulturfonden och Svenska folkskolans vänner.

- Vi får se hur stor del av nätverksträffarna som ska ordnas virtuellt på nätet. Smittläget i coronapandemin avgör hur det blir, säger Winquist.

Utomhuspedagogiken utgör en omistlig del av Natur och Miljös dna. Organisationens naturskolor i Österbotten, Åboland, Nyland och på Åland förlitar sig på undervisning ute i det fria i sin dagliga verksamhet.

- Det är viktigt att barnen rör på sig utomhus som motvikt till den vanliga undervisningen i klassrummen. Det är oftast lättare att lära sig omgivningslära i den miljö som lektionen ska handla om, säger Jonas Heikkilä, ledande miljöpedagog på Natur och Miljö och naturskollärare vid Åbolands naturskola.

Heikkilä berättar att barnen till exempel kan använda sig av en app på mobilen som identifierar växtarter i naturen.

- Undervisningen utomhus sporrar barnen att upptäcka naturen och ta reda på saker på egen hand. Det är viktigt att barnen får likvärdiga möjligheter att prova på sådan undervisning som ordnas utomhus, säger Heikkilä.

Enligt naturskolornas rättesnöre ska utomhuslektionerna helst ordnas på gångavstånd från daghemmet eller den egna skolan.

- Här i Åbo har vi bland annat bekantat oss med fåglar och spindlar i Vårdbergsparken i centrum. Det gick hur bra som helst, säger Heikkilä.

Taggar

Du kanske också är intresserad av...