Utomhuspedagogikens ställning har stärkts efter coronavåren

Våren 2020 har radikalt förändrat samhället på många olika plan. Coronaepidemin har synliggjort värderingar, vanor och fenomen som tidigare varit dolda, samt förändrat dem. Det gäller också naturskollärarnas vardag och utomhuspedagogikens ställning i Finland och internationellt.

När skolorna stängde och undervisningen flyttade in i de virtuella rummen ledde det självklart till stora förändringar i lärarnas vardag. En av förändringarna var att fler synliggjorde och delade sitt arbete utåt. För första gången blev det möjligt att få en bredare inblick i skolornas arbetsbild och lärarnas val av metoder på ett genuint sätt, utan enkäter och intervjuer som verktyg. Det framkom bättre än tidigare att lärare faktiskt arbetar allt mer elevcentrerat, tänker på elevernas behov av rörelse och att utomhuspedagogiken som metod vuxit fram som en del av vardagen. Det visade sig finnas många lärare som redan jobbade systematiskt med utomhuspedagogiska verktyg, och långt fler som hade intresse av att variera undervisningen på detta sätt i och med att skärmen blev klassrummet. Material för uteskolverksamhet på distans efterfrågades. Och producerades. Det visade sig att väldigt många ville få sin bit av synligheten i de virtuella klass- och lärarrummen, när även organisationernas huvudsakliga verksamhet gick i stå.

Det ökande intresset för utomhuspedagogik blev ännu mer tydligt när skolorna återgick till närundervisning. Restriktioner och hygienkrav gjorde att skolornas närskogar, parker och stränder på många håll kom i användning i stor skala. Uteskola upplevs som ett tryggare och renare alternativ ur ett smittoskyddsperspektiv och rekommenderas av Utbildningsstyrelsen.

Utomhuspedagogikens evidensbelagda fördelar ur hälsosynvinkel lyftes också fram på olika sätt, inte bara i Finland. I föregångarlandet Danmark gick statsministern ut med att barn och vuxna ska "vara ute så mycket som det bara är möjligt” och deras undervisningsministerium konstaterade att ”Undervisningen i anslutning till detta också kan ske utanför skolan, t.ex. i form av en öppen i skola, i natur. ”Även i Norge har myndigheterna gått ut med att uteskole är att föredra med tanke på avståndet mellan eleverna. Motsvarande rekommendationer och tankar finns också i länder utanför Norden, vilket syns i internationella diskussionsgrupper där lärare från den engelsktalande världen är aktiva.

Vi som arbetar på naturskolorna är självklart glada över att våra centrala metoder får stor synlighet. Vi kommer att arbeta vidare med att stöda skolor och daghem genom naturskoldagar, fortbildning i utomhuspedagogik, tips för undervisningen och miljöpedagogiska material. Det är tydligt att många lärare idag hanterar grunderna, och vi ser framemot att ytterligare slipa vårt utbud av tjänster för att fortsatt kunna inspirera och engagera både dem och deras elever i natur, friluftsliv och hållbar livsstil!

Av: Maria Svens, naturskollärare vid Kvarkens naturskola